İçindekiler
Arama motorlarının çalışma mantığı anlaşılırsa, şirketiniz için verimli reklamlar verebilir, bir müşteri olarak aradığınız daha kolay bulabilirsiniz. Arama motorları ilk olarak 1990 yılında kullanılmaya başlandı. İlk arama motoru Kanada Montreal üniversitesinde çalıştırılmıştır. Fast search, Lycos ve buna benzer diğer şirketler arama motoru işine soyundular. Fast search şirketi 200 milyon sayfayı tarayabilme özelliği ile ilk arama motoru oldu. Yahoo bu motoru 1994 yılında satın aldı.
Arama motorlarına tıkladığımız zaman karşımıza yazı, fotoğraf ve video gibi birçok içerik çıkar. Bu da arama motorlarının bu bilgilerin URL bilgilerinin depolaması anlamına gelmektedir. Yani içeriklerin her biri teker teker depolanmıyor.
Arama motorları nasıl çalışır ve bu bilgileri nasıl depolar diye merak ediyorsanız hemen söyleyelim; spider ve web adı verilen minik yazılımlar sürekli olarak çalışır. URL bilgileri kendi sunucuları tarafından işlenmiş olur.
Arama motorlarının kullanımı her ülke için farklı olabilir. Genel anlamda bakacak olursak, Google arama motorunun yüzde 70’ine sahip olarak birinciliğini koruyor. Yalnızca Çin’e baktığımız zaman, Pazar payının büyük çoğunluğunun Baidu’nun elinde olduğunu görüyoruz. Rusya’da ise en çok kullanılan arama motoru Yandex.
Arama motorları kullanımına baktığımız zaman, global olarak en çok tercih edilen arama motorunun Google olduğunu görüyoruz. Arama motorları listesi şu şekilde sıralanabilir:
Arama motorlarının özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
Dizinler insanlar tarafından kontrol edilirler. Güvenilir olduklarından insanlar dizinleri ziyaret eder. İçeriklerden ziyade dizinlerde yazı açıklaması ve site başlığı görünür. Bu nedenle dizinler için kayıt olmadan önce hangi başlığı seçeceğinize iyi karar verin. Seçtiğiniz kelimelere göre arama sonuçları insanların karşısına çıkarılacaktır. Yapacağınız açıklamalar en fazla 25 kelime olabilir.
Dizinlere örnek vermek gerekirse, Yahoo en tanınmış dizinlerden bir tanesidir. Google sonuçlarını kullanan Yahoo, sayfanın en başında kendi dizinlerini ön plana çıkarır. Bu dizinler yeterli gelmemesi halinde Google sonuçlarından veri çeker. Yahoo dizinine kaydolurken açıklamanızı İngilizce olarak yazdığınızdan emin olmanız gerekir.
Inktomi diğer önemli arama motorlarından bir tanesidir. Bu motorun sonuçları MSN, Overture ve Look Smart tarafından kullanılmaktadır. Arama motoru Yahoo tarafından satın alınmış, asıl şöhretine o zaman kavuşmuştur. Inktomi müşterileri, arama motorunun sunduğu ücretsiz site ekleme opsiyonundan faydalanabilir. Site eklediğiniz zaman 1 ay boyunca arama motoru siteleri denetim altında tutar daha sonra girişi yapar.
Ziyaretçilerin linklere tıklamaması halinde, Inktomi dizinlerin faydasız olduğuna karar vererek, veri tabanından çıkarır. Ziyaretçiler tarafından tıklanan linkler veri tabanında kalıcı olarak yerini alır.
Google şüphesiz bütün dünya tarafından tanınan en önemli dizinlerden bir tanesidir. Google’ın kullanmış olduğu sonuçlar Yahoo gibi diğer arama motorları tarafından da kullanılmaktadır. Arama motorundan verim alabilmek için linkleri sitenize kayıt etmeniz gerekmektedir. Google Crawler tarzı arama motoruna örnek gösterilebilir.
Arama Motorlarının Çalışma Mantığı
Arama motorlarının çalışma mantığı anlaşılırsa, şirketiniz için verimli reklamlar verebilir, bir müşteri olarak aradığınız daha kolay bulabilirsiniz. Arama motorları ilk olarak 1990 yılında kullanılmaya başlandı.
arama motorları çalışma mantığı hakkında bilgilendirme için teşekkürler.