İçindekiler
İşletmelerin birincil amacı her zaman şirket karlılığını artırmaktır. İşletmeler bu nedenle tüm çalışmalarını bu eksende gerçekleştirir. Bir şirketin karlılığını arttırmak adına atması gereken bir takım adımlar bulunmaktadır. Bu adımlardan en önemlilerinden birisi de reklam pazarlama faaliyetleridir.
Günümüz artık iletişim çağı olarak adlandırılmakta ve bu çağda reklam çalışmaları çok büyük önem kazanmaktadır. Rekabetin artmasıyla, firmalar şirket devamlılığı ve karlığını devam ettirmek adına reklam pazarlama çalışmalarına önem vermeyi bir mecburiyet olarak kabul etmeye başlamıştır.
Reklam pazarlama yöntemleri belirlenen hedef doğrultusunda farklı versiyonlarda ve ölçeklerde yapılmaktadır. Bir firma yerelde kendi kampanyalarını duyurmayı hedefliyorsa o firma için karlı yöntem dijital platformlar olacaktır. Yerel bazda reklam vermek en çok yerel firmalar için gereklilik ve büyük avantajlar sağlarken şubeleşmiş firmalar için uygun stratejiler büyük karlık getirebilmektedir. Yerel bazda reklam vermenin ise bugün en doğru ve karlı aracı dijital platformlar olmaktadır.
Dijital ortam sunmuş olduğu hedef kitle potansiyeli, en net veri tabanı ve maddi uygunluğu sayesinde bu karlılığın en büyük nedeni olurken, bu durum aynı zamanda şirket hacmi ne olursa olsun bütün firmalara reklam verme şansını yaratmıştır.
Bugün teknolojinin gelişmesiyle birlikte artık iletişimin dijitalleşmesi hem reklam vermeyi kolaylaştırdı (maddi ve zaman tasarrufu sağladı) hem de bir mecburiyet kıldı.
Dijital dünyada birçok reklam verme aracı bulunmakta ve bu araçların da kendi için farklı tür ve yöntemleri bulunmaktadır. Dijital dünyanın en büyük markası olan Google yine aynı şekilde dünyanın en büyük dijital reklam platformuna sahiptir. Google en çok kullanılan arama motoru olması dolaysıyla dijital pazarlama çalışması yapmanın en avantajlı yolu olmaktadır.
Google, Google Ads Platformu ve pazarlama çalışmalarıyla dijital pazarlama alanında daima en öncü konumda olmaktadır. Şirket hacmi her ne olursa olsun bütün firmalar Google Ads sayesinde reklam verebilme şansı yakaladı.
Pazarlama bir iletişim dalıdır. Bugün iletişim gelişen bir teknolojiyle yen bir özellik kazanmıştır: Dijital İletişim. Dijitalleşme kavramı bir iletişim dalı olan pazarlamaya da büyük katkılar yaparak ona farklı bir boyut kazandırıp olumlu yönde etkilemiştir.
Dijitalleşme öncesinde pazarlama faaliyetleri iki farklı tarzda yapılıyordu; ilk aşama direk söze dayalı olarak dar alanda; örneğin 1700 yıllarda bir kasaba meydanında sadece ürünü anlatmak veya ürünü deneyimleyenlerin fısıltı gazetesi denilen iletişim şekliyle bir başkasına anlatmasıyla gerçekleşiyordu. Sonrasında ise gazete dergi vb. gibi basılı mecralar ve daha sonrasında sırasıyla sinema, radyo ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarıyla pazarlama kitlesel bir boyut kazandı. Böylece reklam vermek veya pazarlama dünyasında ayakta kalmak adına bir tanıtım maliyeti ayırmak oldukça pahalıya patlıyordu. En nihayetinde son 20 yıl içinde yeni internet teknolojisinin gelişmesiyle dijital özellik kazandı ve reklam her firmanın vermesi gereken, verebilme imkanı olan bir olgu haline geldi.
Dijital ortamda reklam vermenin ne olduğunu ve neler kazandırdığını şu şekilde inceleyebiliriz:
Dijital platformlarda reklam vermek, internet ortamında sosyal medya, arama motoru gibi araçlar sayesinde insanların iletişim ihtiyaç veya faaliyetlerini dijital olarak gerçekleştirirken onları birer potansiyel bir müşteri olarak görüp, bu gibi araçlarla onları yakalayıp, bir şeyler anlatmayı ve duyurmayı hedeflemek ve onların ihtiyaçlarına internet teknolojisi sayesinde cevap verebilmektir.
Dijital platformlarda reklam vermek neler kazandırır sorusunun cevabı ise en genel hatlarıyla şu gibi örneklerle açıklayabiliriz:
Yerel pazarlama (location marketing) en çok yerel firmalar için bir ihtiyaçtır. Fakat zaman zaman büyük firmalar da yerel pazarlana stratejileriyle şirket karlılığını arttırmaktadır.
Yerel pazarlama yöntemleri dijital boyut kazanmadan önce en iyi ihtimalle yazılı basın (yerel gazete) aracılığıyla genelde ise broşür gibi el ilanları veya da en klasik yöntem olan dilden dile reklamla kendiliğinden duyurulma olamaktaydı.
Yerel pazarlama, dijital platformları kullanarak bambaşka bir boyut kazanmaktadır. Yerel pazarlamanın etkisini hız, hedefleme ve konumlandırma gibi dijital kazanımlarla arttırarak firmaların hem şirket karlılığına çok büyük fayda sağlamış hem de reklam tanıtım faaliyetlerine ayrılan bütçe konusunda büyük bir esenlikle önemi tasarruflar sunmuştur.
Yereldeki firmalar dijital teknoloji ve Google Ads sayesinde günlük olarak bölgesel reklam çıkmak, konum sunmak, işletme çalışmalarını belirtmek veya da fotoğraf yükleyerek bir vitrin oluşturmak gibi onlarca artıya sahip olurken daha büyük ölçekli firmalar global pazarın güçlendirmek için yerel çalışmaları da bir strateji yöntemi olarak kullanabilmektedir. Buna verilecek en güzel örneklerden biri de son zamanlarda yaptığı farklı stratejik çalışmalarla gündeme gelen ve Türkiye’nin büyük elektronik mağazası Teknosa’nın yerelde kampanya çalışmasıdır.
Teknosa fiziksel mağazalara ziyareti ve arttırmak ve online yatırımın fiziksel mağazaya olan etkisini ölçümleyebilmek hedefiyle Google Ads dijital pazarlama platformunu kullandı ve en sonunda %18 kar elde ederek çok büyük bir başarı elde etti.
Teknosa, Google Ads ile yerel kampanya yapıp fiziksel mağaza ziyaretini şu şekilde bir çalışma yürüterek gerçekleştirdi:
1-Öncelikle 68 ildeki 200’ü aşkın mağazasını etrafında bulunları hedef kitle olarak belirledi.
2-Mağaza bilgilerini Google benim işletmeme yükledi.
3- Google Ads hesaplarıyla Google benim işletmem hesabını birbirine bağladı.
4-Ortalama sepet değerleri ve dönüşüm oranı verileriyle her bir mağazaya ziyaret değeri belirlendi ve bu değer Google Ads panelinde dönüşüm değeri olarak atandı.
5-Google Arama Ağı, Google Görüntülü Reklam Ağı, YouTube ve Haritalar’da reklamların yerleştirileceği en iyi konumu belirlemek için makine öğrenimini kullanan, Local Campaign yani Yerel Kampanya reklam modeli kullanıldı. Kampanyanın tüm Google envanterinde gösterim alabilmesi için gerekli tüm reklam öğeleri; metinler, görseller ve videolar eksiksiz olarak yüklendi.
Kendi sektöründe Yerel Kampanya’yı kullanan ilk marka olan Teknosa, bu kampanya sonucunda 1 milyondan fazla etkileşim, 200 binden fazla fiziksel mağaza ziyareti elde etti.
Dijital Pazarlama
İşletmelerin birincil amacı her zaman şirket karlılığını artırmaktır. İşletmeler bu nedenle tüm çalışmalarını bu eksende gerçekleştirir. Bir şirketin karlılığını arttırmak adına atması gereken bir takım adımlar bulunmaktadır. Bu adımlardan en önemlilerinden birisi de reklam pazarlama faaliyetleridir.